vrijdag 16 maart 2012

jaar4n10

TiRiTator          Gadgets            jaar 4 n10

Van de redactie
De vorige TiRiTator over de Maya was een succes! Misschien kwam het mede doordat hij zolang was? In ieder geval hoop ik dat deze iets minder grote TiRiTator ook een succes wordt!

Gadgets
Het britse bedrijf Micro Scooters UK ontwikkelden de Micro Luggage scooter oftewel een step en koffer in een! Handig voor wanneer je haast hebt of er jong wil blijven uitzien! Koppel de wielen los van de koffer en je hebt een handige step waarmee je van perron tot perron stept.

ontbijtmachine Alles in één ontbijtmachineDe alles-in-één ontbijt machine die te bestellen is via Amazon is de redder van iedereen die zich wel eens verslaapt. Hij maakt in een handomdraai een lekker ontbijtje voor je klaar.


Eten onder de les? Of in de tijd van de baas? Dan denken julllie natuurlijk: maar waar blijft het bestek dan zo onopgemerkt? Nou, daarvoor hebben we de Dine Ink van Fred Desk.
Voor hen die niet eens een deuk in een pakje boter kunnen krijgen is er nu misschien een redding. De automatische bananensnijder van Hutzler  is er al voor tweeenhalve dollar. Al vrees ik dat de verzendkosten hoger zullen zijn aangezien het product uit Amerika komt.

De bekervormige waxinelichthouder is nu eindelijk verbeterd. Want het is toch vervelend? Dat gerommel met het aansteken van het kaarsje dat in een waxinelichthouder zit? Nu is er een gleuf in de zijkant van de houder geplaatst om je lucifer door heen te steken. Werkt beter!

Het is midden in de nacht en je hebt nog honger. Dan ga je snel naar beneden om snel iets uit de koelkast te snacken. De grote lamp gaat niet aan want dan maak je de rest wakker. Om dan toch je voeten niet te stoten heb je nu de slof die een automatische zaklamp heeft. Automatisch want in de slof zit een gewichtssensor waardoor de sloflamp pas aangaat bij een gewicht van 5 kilo of meer.

Dinguz
Rara, wie ben ik? Nee rara wat is dit! Succes.
  • ik ben aankoppelbaar
  • ik kan groot of klein zijn maar toch houd ik over het algemeen dezelfde lengte
  • ik houd je in mijn geheugen
  • ik ben gestandaardiseerd
Weet jij al wat ik ben? Zoniet kijk dan onderaan deze TiRiTator bij antwoorden om erachter te komen.

Cartoonrubriek



De paperclip
De paperclip is zoals het woordenboek hem noemt een meervoudig gebogen metalen draadje waarmee enkele velletjes papier bijeengehouden kunnen worden zonder het papier te beschadigen. De eerste paperclip waarop een patend is aangevraagd was de Fay Paperclip (zie afbeelding links hieronder). Maar deze werd nooit zo'n succes doordat de blaadjes die hij bij elkaar moest houden soms beschadigden wanneer de paperclip er af werd geschroven. Na de Fay paperclip werden er nog een hoop andere paperclips gepatenteerd. De paperclip zoals we die nu kennen, namelijk de Gem Paperclip, werd gepatenteerd in 1927.  

Leuke paperclip zaken
Volgens 'n Brits onderzoek uit de jaren '70 wordt slechts 20% van de paperclips gebruikt om papier mee bij elkaar te houden. 24% raakt zoek en de rest wordt besteed aan creatieve doeleinden zoals:
-een oorpeuteraar
-kettingen van paperclips
-apparaat om magnetisme te controleren


Een fortuin vergaren met behulp van een paperclip. Wie ziet dat nou niet zitten? De canadees Kyle MacDonald is het gelukt. Hij heeft een paperclip net zo lang via het internet geruild voor meer waardevolle spullen tot het hem lukte een luxe villa in Arizona te krijgen. Zijn actie begon op zijn weblog (ook op Blogger!). Volg deze link om zijn verhaal te lezen!

In Zwolle maakten zestig leerlingen van 't Greijdanus College in 24 uur een ketting van 644.000 paperclips. Hiermee schreven ze een wereldrecord op hun naam en werden ze eervol vermeld in het Guinessbook of World Records. Jaarlijks worden er 20 miljard paperclips gemaakt. Hiermee is een ketting te rijgen die 12 keer om de aarde kan worden gewikkeld


Antwoorden
Het antwoord op de Dinguz is een USB-Stick

Volgende week...
...gaat de TiRiTator, zoals je bij de cartoonrubriek al hebt kunnen vernemen, over de Vikingen!

2 opmerkingen:

  1. Opnieuw met plezier gelezen, kort maar toch leuk.
    Ben blij dat je weer actief bent, ik zie dan ook echt uit naar de volgende.
    Ik ga voor 8 dagen naar Schotland, een onderwerp voor een volgende nieuwsbrief?
    Zal de foto's weer plaatsen.
    Voor het onderwerp Vinkingen heb ik geen inspiratie.
    Mag ik je fotograaf worden, moet ik wekelijks een foto maken, wil wel de vrijheid hebben om nee te zeggen als het onderwerp niets is voor mij of ik geen tijd heb.

    Tot snel maar weer. Martijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een fotograaf? Graag!
    En een nummer over schotland? Graag!
    Ik ben momenteel al bezig met een nummer over Gent. De 'Alles over' is al af. Hij is erg mooi geworden al moet ik het zelf zeggen.
    De Redactie van de TiRiTator

    BeantwoordenVerwijderen

Hey, leuk dat je een reactie wil toevoegen!
Hieronder heb ik een reactieformulier toegevoegd. Vul dit even in (gegevens worden niet misbruikt en je kan anoniem blijven) en schrijf vervolgens je reactie.
De redactie van de TiRiTator

Zoeken in deze blog

Volgers